پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230024
کاهش واردات برنج به ايران به خاطر انبارهاي پر است نه تحريم!
تاریخ انتشار : 1398/11/05 10:14:08
نمایش : 1230
صادرات برنج باسماتي هند به ايران، در ۸ ماهه ابتدايي امسال به ۶۰۰ هزار تن رسيد که نسبت به ۹۰۰ هزار تن سال گذشته ۳۳ درصد کاهش داشته است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، رويترز اخيراض در گزارشي نوشته است که بي ميلي تاجران هندي براي صادرات برنج باسماتي به ايران باعث کاهش شديد صادرات بزرگترين تامين کننده غلات دنيا شده است. تحريم‌هاي آمريکا مانع پرداخت پول برنج توسط ايران شده است.

 صادرات برنج هند بين ماه هاي آوريل تا نوامبر 2019 -  8 ماه اول سال شمسي -  بيش از 25 درصد کاهش يافت و به 5.5 ميليون تن رسيد. هند سال گذشته در همين دوره 7.5 ميليون تن برنج صادر کرده بود. به گفته منابع، صادرات برنج اين کشور 19 درصد کاهش يافته و به 3.8 ميليارد دلار رسيده است که کمتر از 4.7 ميليارد دلار سال گذشته است.

 غلات بزرگترين منبع درآمد ارزي هند در کشاورزي است. هند در سال مالي 2018/19  ، 7.75 ميليارد دلار از اين صادرات درآمد داشت.

 صادرات برنج باسماتي هند به ايران،  بزرگترين خريدار غلات اين کشور، به 600 هزار تن رسيد که نسبت به 900 هزار تن سال گذشته کاهش داشت ولي تاجران که نگران تأخير پرداخت توسط ايران هستند هيچ قرارداد جديدي با تهران طي 5 روز گذشته امضا نکرده اند.

 با توجه به بدهي 20 ميليارد روپيه اي (281.41 دلار) ايران به هند به خاطر تأثير تحريم‌هاي آمريکا بر توانايي ايران در پرداخت پول کالاهاي وارداتي، انتظار نمي رود صادرات به ايران افزايش قابل توجهي داشته باشد.

 خريداران ايراني بخشي از اين پول را در نوامبر پرداخت کردند که باعث شد تاجران هندي قراردادهاي جديد ببندند.

 از 4.4 ميليون تن برنج باسماتي که هند در سال مالي گذشته صادر کرده، 1.4 ميليون تن آن متعلق به ايران بوده است.

 علاوه بر کاهش صادرات به ايران، صادرات برنج غير باسماتي هند به اروپا هم کاهش يافته است. مقامات تجارت و صنعت بقاياي بالاي آفت کش ها را در محموله هاي هند يافته‌اند که باعث کاهش خريد اتحاديه اروپا از اين کشور شده است.

رويترز در حالي مدعي کاهش واردات برنج هندي به ايران به خاطر تحريم ها شده است که پيش از اين هم ايران بابت برنج هاي وارداتي از برنج هيچگونه پولي پرداخت نمي کرده و ما به ازاي فروش نفت خود به هند، برنج خريداري مي کرده است.

در چنين شرايطي که واردات برنج از هندوستان و پاکستان کاهش يافته اما به خاطر بارندگي هاي سال گذشته و افزايش توليد برنج، ميزان توليد برنج در کشور به رقم نسبتاً مطلوبي رسيده و از طرف ديگر انبارهاي استراتژيک ايران پر از برنج است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html